Gravidyoga – Tips

Jag kallar dem ‘DO’s and Don’t’s…

Vad jag menar är tips om vad man som gravid yogini med fördel kan göra mer eller kanske lite mindre av under sin graviditet. Se dem som riktlinjer- den enda absoluta regeln i yoga är att du lyssnar på och stämmer av vad som känns bra i din kropp,  just idag.

DO

  • Andas djupa andetag och lär dig andas ut helt
  • Rör dig långsamt och mjukt
  • Vila närhelst du behöver
  • Lägg något mjukt som stöd under dina knän, t.ex. en filt eller block
  • Bröstöppnande övningar som väg till en enkel och närande andning
  • Använd stödjande utrustning i din yoga, speciellt när du vilar t.ex filt, blocks, kuddar
  • Ta dig tid att låta yogan hjälpa dig att fokusera på dig själv och din bebis
  • Öva på yoga avslappnings tekniker så ofta du kan inkl. chanting, humming och ljudövningar
  • Gör övningar för att lära identifiera, stärka och slappna av i din bäckenbottensmuskulatur
  • Ät och drick närhelst du behöver
  • Stå höftbrett isär i alla stående positioner

 

DON’T

  • Var försiktig med inversioner (upp och nervända positioner),  det finns många alternativa asanas, positioner där man åtnjuter samma fördelar utan att bli yr
  • Hoppa inte
  • Var inte för tuff mot dig själv, håll inga positioner längre än 5 andetag. Överstretcha inte
  • Håll inte andan
  • Böj dig inte djupt framåt om det inte känns bra
  • Vila inte på magen
  • Ligg inte på ryggen efter 30 veckor in i graviditeten
  • Gör inga djupa twists
  • Gör inte övningarna för snabbt

Lycka till med din yoga!

This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.