Gravidyoga

Gravidyoga är ett fantastiskt redskap, som stärker dig både fysiskt och mentalt genom att arbeta med både kropp, andning, energinivåer, känslor och intuition.

  • Du gör rörelser som både stärker och verkar avslappnande på din gravida kropp och förebygger graviditetsproblem
  • Din kroppsmedvetenhet växer och du lär dig att använda din andning aktivt – båda en ovärderlig hjälp under din förlossning
  • Du får inspiration till olika förlossningsställningar, som gör din babys väg ut lättare för er båda
  • Du upplever närvaro i nuet och stark kontakt med din baby – era gemensamma band stärks
  • Du får träna på att slappna av i pauserna mellan övningarna, vi avslutar varje lektion med en stunds närande djupavslappning, Yoga Nidra
  • När du tar hand om dig själv, din hälsa och ditt välbefinnande, ger du också din baby den bästa möjliga start i livet

Undervisning
Gravidyoga undervisningen utgår från Hatha yoga. Den innehåller skonsamma och enkla ställningar som utförs i ett lugnt tempo, med andningsfokus, meditation, mantra, bäckenbottenträning och djupavslappning.

Mer om yogans fördelar för gravida..

  • Att förbereda sig. Graviditeten är en transformerande tid. Kvinnans kropp förändras snabbt och hormonerna växlar i takt med att bebisen växer. Om man inte är redo att acceptera de förändringar som sker kan graviditeten bli tung och svår. Att lära sig lyssna på sin kropp,och att lära sig slappna av är viktigt för en gravid kvinna. Att omvärdera fysisk aktivitet och fokusera på att stärka mage och bäckenmuskulatur för att slippa ryggvärk och foglossning är också viktigt
  • Core övningar. Utövandet av gravidyoga ger den core muskulatur en gravid kropp behöver för att slippa rygg och bäcken problem och om den havande kvinnan redan har ont i rygg och axlar så  ger yogan avspänning i de muskler som värker. Viktiga muskler stretchas så att kvinnan kan vara rörlig under det senare skedet av graviditeten och under förlossning
  • Andning. Andningsövningarna ökar kroppens syreupptagnings förmåga, något som är viktigt under både graviditet och förlossning. Den ökade blodvolymen under graviditeten kan lätt ge andfåddhet och under förlossningen ger andning styrka, kraft, fokus och uthållighet. Andningen ger också kvinnan ett verktyg för närvaro och hjälper muskulaturen att transportera ut den mjölksyra som bildas i kroppen under ansträngning. Det är mjölksyra, fysiska spänningar och rädsla som gör att vissa kvinnor upplever förlossningen som smärtsam. Smärtan ökar om den blivande mamman har svårt att acceptera det som sker under förlossningen och låter rädslan ta över
  • Mental träning Gravidyoga innebär också en hel del mental träning. Att förbereda sig med positiva målbilder, att lära sig slappna av i extrema situationer och att lära sig centrering är bra förberedelse innan en förlossning
  • Avslappning.  Avslappning är näring till den växande babyn och mammas välmående i graviditeten men prioriteras ofta ner i en stressade vardag. Varje pass avslutas med en god stund djupavslappning med hjälp av Yoga Nidra. Du lär dig anpassa din liggställning för att få den fysiska kroppen att slappna av maximalt i graviditetens olika skeden. Mycket praktiskt att även tillämpa hemma för att främja god nattsömn

 

När kan jag börja?

Trimester 1  :  Vecka 1-12   :  Månad 0-3 Vi rekommenderar inte att du tar upp någon ny sorts fysisk aktivitet under denna period, hör med din barnmorska om råd om du önskar starta gravid yoga redan under din första trimester

Trimester 2  :  Vecka 13-28  : Månad 3-7 Den ‘blommande’ fasen då man kan börja med gravid yoga. Många ställningar kan utövas säkert under denna fas, men självklart är alltid beroende på hur du känner dig

Du behöver inte ha praktiserat yoga tidigare, graviditeten i sig själv innebär mycket förändring, vilket är perfekta förutsättningar att introduceras och utvecklas i yogans underbara värld. 

Trimester 3  :  Vecka 29-40  : Månad 7-9 I denna fas kommer en viss fysisk begränsning smyga sig in i ditt yoga utövade med den växande magen, yoga hjälper dig att trots allt finna dig bekvämt fysiskt. Andningsövningar är också väldigt hjälpsamma då din kropp börjar ställa in sig för förlossningLogo_v1